Jest to świadome i celowe oddziaływanie na zachowania ludzi poprzez wykorzystywanie odpowiednich bodźców pozamaterialnych. Jest to proces, który odnosi się do oddziaływania na motywację wewnętrzną pracownika przy wykorzystaniu efektów właściwości psychicznych człowieka, np. cech sprawności intelektualnej, temperamentu czy osobowości, w tym także posiadanych potrzeb i systemu wartości.
Stosuje się tutaj bodźce niematerialne, pozafinansowe, będące częścią systemu zarządzania kadrami, jak np.: planowanie karier zawodowych, klimat organizacyjny, treść pracy i prestiż wykonywanego zawodu, ocena pracownicza, kultura organizacyjna, pochwały, uznanie grupy i przełożonych, rozwój zawodowy, posiadana władza, autonomia w realizacji zadań, status społeczny, organizacja pracy, podział pracy, styl kierowania czy ogólny wizerunek przedsiębiorstwa.
W praktyce bodźce niematerialne oraz narzędzia motywowania materialnego dopełniają się wzajemnie i komplementarnie stanowią o skuteczności systemów motywowania.