Bądź maksymalnie skoncentrowany na rozmówcy i rozmowie. Staraj się by nic nie rozpraszało twojej uwagi.
Najpierw rozmawiaj z pracownikiem o jego pracy, sposobie jej wykonania, efektach, na końcu o nim samym.
Uważnie słuchaj informacji na temat planów zawodowych pracownika, jego potrzeb doskonalenia zawodowego - pomoże ci to określić kierunek doskonalenia zawodowego zgodny z interesem firmy i pracownika.
Słuchaj wypowiedzi pracownika tak, aby zrozumieć jego punkt widzenia.
Staraj się nie przerywać rozmówcy, daj mu czas na wypowiedź.
Kontroluj emocje swoje i pracownika. Nie daj się im ponieść.
Nie rozmawiaj z ocenianym o innych pracownikach. Nie pozwól aby rozmowę zdominowały tematy płac i awansów.
Unikaj powtórzeń, oraz słów i zwrotów typu: „nie masz racji”, „zawsze”, „nigdy”.
Przy prezentacji faktów mów zdecydowanie, konkretnie, rzeczowo.
Jeśli nigdy nie pochwaliłeś pracownika, nie krytykuj go, bo i tak nie będziesz skuteczny.
Częściej skuteczne jest podkreślenie zalet pracownika niż ostra krytyka.
Jeśli musisz krytykować, krytykuj efekty pracy, nie człowieka.
Krytykuj tylko takie zachowania, które pracownik może zmienić.