Jest to filozofia oceny potencjału pracownika polegająca na uwzględnieniu wielu podmiotów zaangażowanych w ocenę danego pracownika. Ocenia przełożony, przełożony przełożonego, współpracownicy, klienci zewnętrzni, wewnętrzni, specjaliści i doradcy z pionów HR, psychologowie zarządzania.
Ocena 360º jest przeprowadzana za pomocą kwestionariusza, wypełnianego przez każdą z osób oceniających. W zależności od uwzględnionych zagadnień oraz tego kim są oceniający, kwestionariusz różnicuje się np. w zakresie kafeterii możliwych odpowiedzi. Pytania ankiety są formułowane według zasady rozłączności logicznej oraz w formie pozytywnej. Zazwyczaj kilka pytań wystarcza do odwzorowania treści kompetencji. W przypadku, kiedy organizacja nie posiada określonych poziomów kompetencji wymaganych na stanowisku, każde pytanie ma na celu odwzorowanie istotności występowania umiejętności na danym stanowisku oraz określenie stopnia wypełnienia tych oczekiwań.
Wypełnione kwestionariusze analizowane są zgodnie z ideą 360 stopni – rozpoznanie indywidualnych poziomów kompetencji odbywa się poprzez całościową analizę wszystkich ocen: dokonanej przez przełożonego, autoanalizy pracownika oraz oceny wskazanych grup – podwładnych i osób współpracujących. Badanie, i w efekcie raport, może uwzględniać anonimowe grupy oceny lub też wskazywać źródła opinii – jest to uzależnione od oczekiwań firmy.