Metody, techniki i kryteria oceny dla potrzeb decyzji kadrowych

 

Kryteria oceny powinny być:


 

  • Obiektywne, odpowiadające danemu stanowisku pracy, danym wynikom;
  • Stabilne, zrozumiałe i powszechnie akceptowalne;
  • Mało, ale ważne - adekwatne do wykonywanych funkcji;
  • Ilościowe - odpowiednie wskaźniki, punkty dające się zapisać, policzyć, odczytać z dokumentacji;
  • Jakościowe - opisowe uzupełnienie charakterystyki pracownika;
  • Wyniki zadań podstawowych: ilość, jakość, sumienność, terminowość, realizacja planu, zadowolenie klientów, prowizje, wynik finansowy;
  • Wyniki zadań wyodrębnionych: oszczędność, usprawnianie pracy, ograniczanie kosztów, pomysły racjonalizatorskie;
  • Cechy osobowe (umiejętności): umiejętności organizatorskie, zdolności negocjacyjne, bezkonfliktowość, elastyczność, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, rozwiązywanie problemów, odporność na stres, łatwość uczenia się, agresja, antyspołeczność;
  • Postawy, zachowania (role): dokładność, sumienność, poświęcenie, zaangażowanie, zaangażowanie, lojalność, uczciwość, zdyscyplinowanie, chęć podnoszenia potencjału zawodowego;
  • Kwalifikacje formalne, uprawnienia, wiedza specjalistyczna – jak są wykorzystywane, na ile odpowiadają wymogom pracy.

 

 

Procedura oceny powinna być realizowana wg poniższych założeń:


 

  • Ocena powinna być dokonywana w cyklach zbliżonych do okresów, w jakich kryteria odzwierciedlają wyniki, zachowanie pracownika i jego rozwój, na ile kierownik jest w stanie to zapamiętać;
  • Oceniani mają możliwość brania udziału w procesie oceny;
  • Szkolenie kadry kierowniczej - obowiązkowe wcześniejsze przygotowanie;
  • Bezwzględne spotkanie ze swoim zespołem - wyjaśnienie celów i przebiegu oceny;
  • Wszystkie kategorie pracownicze muszą być poddane takiej samej procedurze oceny;
  • Wdrożenie oceny powinno być akceptowalne przez kierownictwo, związki, pracowników - społeczny konsensus;
  • Procedura i kryteria powinny być proste i zrozumiałe;
  • Przełożeni powinni być odpowiedzialni za procedurę oceny i z niej rozliczani;
  • Ustalenie techniki i narzędzi ocen powinno być znane i zaakceptowane przez pracowników;
  • Należy ustalić odpowiednich obszary kryteriów dla poszczególnych grup pracowniczych i zawodowych. Różne obszary zadań, wymagań, pożądanych kwalifikacji i postaw do różnych grup zawodowych;
  • Musi być system odwoławczy - pracownik powinien mieć możliwość obrony swoich praw;
  • Podstawowym elementem oceny jest rozmowa oceniająca - ocena w cztery oczy.

 

 

Wsteczdo góry
Poleć stronę:
Wiadomość nie została wysłana
Wypełnij właściwe pola
Dziękujemy za polecenie naszej strony znajomemu
* adres e-mail odbiorcy
* adres e-mail nadawcy
Zarejestruj
Rejestracja użytkownika się nie powiodła
Nazwa użytkownika jest już używana
Hasła nie są identyczne
Wypełnij właściwe pola
Użytkownik został utworzony
Wpisz adres e-mail
(minimum 6 znaków)
*- wymagane pola