Wyniki zadań podstawowych: ilość, jakość, sumienność, terminowość, realizacja planu, zadowolenie klientów, prowizje, wynik finansowy;
Wyniki zadań wyodrębnionych: oszczędność, usprawnianie pracy, ograniczanie kosztów, pomysły racjonalizatorskie;
Cechy osobowe (umiejętności): umiejętności organizatorskie, zdolności negocjacyjne, bezkonfliktowość, elastyczność, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, rozwiązywanie problemów, odporność na stres, łatwość uczenia się, agresja, antyspołeczność;
Kwalifikacje formalne, uprawnienia, wiedza specjalistyczna – jak są wykorzystywane, na ile odpowiadają wymogom pracy.
Procedura oceny powinna być realizowana wg poniższych założeń:
Ocena powinna być dokonywana w cyklach zbliżonych do okresów, w jakich kryteria odzwierciedlają wyniki, zachowanie pracownika i jego rozwój, na ile kierownik jest w stanie to zapamiętać;
Oceniani mają możliwość brania udziału w procesie oceny;
Szkolenie kadry kierowniczej - obowiązkowe wcześniejsze przygotowanie;
Bezwzględne spotkanie ze swoim zespołem - wyjaśnienie celów i przebiegu oceny;
Wszystkie kategorie pracownicze muszą być poddane takiej samej procedurze oceny;
Wdrożenie oceny powinno być akceptowalne przez kierownictwo, związki, pracowników - społeczny konsensus;
Procedura i kryteria powinny być proste i zrozumiałe;
Przełożeni powinni być odpowiedzialni za procedurę oceny i z niej rozliczani;
Ustalenie techniki i narzędzi ocen powinno być znane i zaakceptowane przez pracowników;
Należy ustalić odpowiednich obszary kryteriów dla poszczególnych grup pracowniczych i zawodowych. Różne obszary zadań, wymagań, pożądanych kwalifikacji i postaw do różnych grup zawodowych;
Musi być system odwoławczy - pracownik powinien mieć możliwość obrony swoich praw;
Podstawowym elementem oceny jest rozmowa oceniająca - ocena w cztery oczy.