Nieprawidłowości podatkowe mogą być wynikiem błędów popełnionych tylko w dziale księgowości lub błędów popełnionych w innych działach, a powielonych na rozliczenia podatkowe w dziale księgowości. Z błędami powstałymi tylko w dziale księgowości mamy do czynienia w przypadku, gdy dział księgowości otrzymuje prawidłowe dokumenty źródłowe, a błędy powstają w wyniku „przetwarzania” tych dokumentów (np. podczas kwalifikacji podatkowej zdarzeń gospodarczych, wprowadzania danych do programu finansowo-księgowego, sporządzania deklaracji podatkowych). Błędy powielane w dziale księgowości to takie, które wynikają z „przetwarzania” nieprawidłowych dokumentów źródłowych (np. zarząd podpisał nieważną umowę cywilno-prawną, a księgowa ujęła w kosztach uzyskania przychodu koszty wynikające z tej umowy).
Minimalizacja nieprawidłowości podatkowych oznacza podejmowanie wszelkich działań zapobiegających powstawaniu wyżej opisanych zdarzeń, np. zapewnienie osobom pracującym w przedsiębiorstwie odpowiedniej wiedzy (adekwatnej do zajmowanego stanowiska), zapewnienie systematycznej kontroli itp.
Zapytaj jak możemy zminimalizować ryzyko nieprawidłowości podatkowych w Twojej firmie.